Strona główna
Galeria | Sprzęt | Technika pracy | Materiały | Wywoływanie | Specyfika | Kalkulatory
Bibliografia | Kontakt
Wybór materiałów Kalibracja Efekty

Jaki film wybrać?


Zacznijmy od materiałów czarno-białych. Wielu amatorów zastanawia się, jaki film kupić, od czego zacząć. Który jest dobry dla amatora, a który wymaga "zawodowego" podejścia. Odpowiem pytaniem: a jakie to ma znaczenie? Jeśli nasłuchałeś się, że taki film jest dobry, bo miękki, inny znów daje drobne ziarno, a owaki jest zbyt kontrastowy, to zapomnij o tym, to nieprawda.

Przede wszystkim nie można mówić o właściwościach samego filmu (przynajmniej nie na tym etapie), należy zawsze podkreślać, że chodzi o parę - film plus wywoływacz. Prawie każdy film można wywołać na różne sposoby. Ten sam materiał może być drobnoziarnisty w Xtolu, albo dawać ziarno wielkości bruku w Rodinalu 1:25. Może być delikatny, albo kontrastowy, zależnie od czasu wywoływania. Obraz może być ostry, (wywoływanie akutancyjne), bądź też rozmydlony. W jednym wywoływaczu cienie będą aksamitne, a w drugim będą przypominać czarną dziurę (zmiana kształtu krzywej charakterystycznej). Zawsze, podając właściwości, należy podawać nazwę i filmu, i wywoływacza oraz parametry wywoływania. Oczywiście materiały negatywowe różnią się między sobą właściwościami i różne filmy będą w tym samym wywoływaczu dawać różne efekty, ale nie będzie to aż tak widoczne, jak nam się wydaje. Dlatego nie ma większego znaczenia, jaki film wybierzemy na początek.

Należy tylko unikać wynalazków typu Kodak Academy, czy materiałów powszechnie uznawanych za niestrawne, jak np. Agfa APX 400, oraz produktów firm nie dających stabilności i powtarzalności, jak np. Foma.

Aktualizacja 2022 r.

Powyższy tekst pisałem gdy jeszcze była dostępna pełna oferta filmów srebrowych. Dziś prawie wszystkie te materiały zniknęły z rynku, a pod znaną nazwą sprzedawane są często jakieś wynalazki. Współczesna Agfa nie ma nic wspólnego z dawną Agfą, ADOX w żaden sposób nie przypomina pierwszego CHS, Rollei, który nigdy nie produkował żadnych filmów sprzedaje pod swoją marką... w sumie nie wiadomo co. Wydaje się, że na tym tle, o ironio, najlepiej prezentuje się właśnie Foma, która produkuje te materiały od lat.

Tak samo też nie ma większego znaczenia zastosowany na początku wywoływacz. Jak nabierzemy wprawy i będziemy wiedzieli czego chcemy, to i tak prawdopodobnie zmienimy i film, i wywoływacz. Należy unikać jak wyżej - firm nie dających gwarancji stabilności i powtarzalności oraz Rodinalu (dlaczego - wyjaśnię później). Na początek proponuję zestaw ADOX CHS 100 ART wywoływany w dedykowanym dla niego wywoływaczu ADOLUX. Sam stosuję taką kombinację. Jeśli jednak ktoś woli inną markę, to może być np. Fuji Neopan Acros wywoływany w Xtolu albo Ilford Delta 100 wywołany w T-Max RS. Oczywiście, możliwe jest, że Ilford wspaniale będzie wychodził w DDX-ie, ale nie mam go przetestowanego.




Strona: [1]  2  3  


aktualny adres strony:
https://sklepfoto.com.pl/pl4/page/5-Artykuly.html


© 2008-2022 4x5.pl, 4x5.dybowski.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone